Slovensko použilo veľkú časť investícií na dopravné projekty zo zdrojov EÚ, pribudli nové diaľnice či zmodernizované cesty

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Rýchlostná cesta R2
Foto: ilustračné, SITA/Jakub Julény
Tento článok pre vás načítala AI.

Slovensko jednoznačne profituje z členstva v Európskej únii a z možnosti čerpať európske zdroje na rozvoj a modernizáciu dopravnej infraštruktúry a verejnej osobnej dopravy.

Maximálne využívanie eurofondov

Štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková pre agentúru SITA potvrdila, že až okolo 70 percent všetkých investovaných zdrojov v doprave za posledných 20 rokov pochádzalo z európskych štrukturálnych a investičných fondov.

„Eurofondy sa ministerstvo dopravy vždy usilovalo využiť maximálne efektívne,“ uviedla s tým, že v tomto rezorte sa vždy podarilo vyčerpať všetky ponúkané zdroje. „Neprepadli nám žiadne európske peniaze na dopravu,“ podotkla štátna tajomníčka.

Nové diaľnice a modernizácie

Z tzv. klasických eurofondov prišlo na dopravné projekty celkovo okolo 6,5 miliardy eur. Vďaka tomu na Slovensku pribudlo viac ako 250 kilometrov nových diaľnic a rýchlostných ciest, stovky kilometrov zmodernizovaných ciest I. triedy a železničných tratí.

Nakúpilo sa viac ako sto nových vlakových súprav, desiatky nových električiek a trolejbusov. Zrekonštruované boli aj mnohé regionálne cesty v pôsobnosti samosprávnych krajov.

„Okrem toho boli do dopravy na Slovensku investované ďalšie stovky miliónov z európskych zdrojov z Nástroja na prepájanie Európy,“ poznamenala Denisa Žiláková.

Najťažšia stavba

K najdôležitejším investíciám financovaným zo zdrojov EÚ zaradila modernizáciu hlavného železničného koridoru z Bratislavy-Rače do Žiliny.

„Najťažšia stavba tejto modernizácie práve prebieha, ide o projekt Železničný uzol Žilina. Dôležitý a stavebne komplikovaný bol aj úsek trate Púchov – Považská Teplá,“ priblížila štátna tajomníčka.

Eurofondy umožnili vybudovať väčšinu chýbajúcich úsekov diaľnice D1. Medzi ikonické projekty na tomto koridore označila úseky D1 Sverepec – Vrtižer s estakádou ponad Považskú Bystricu a D1 Prešov, západ – Prešov, juh.

Modernizácia v železničnej doprave

V železničnej osobnej doprave bol s prispením fondov EÚ zmodernizovaný už takmer celý vozidlový park v regionálnej a prímestskej doprave.

„Modernizovali sme električkovú a trolejbusovú infraštruktúru v mestách Bratislava, Košice, Prešov, Žilina, v týchto krajských sídlach premávajú tiež moderné električky, či trolejbusy,“ vymenovala Denisa Žiláková. Jedným z hlavných projektov v tejto oblasti podľa nej bola modernizácia a zavedenie električkovej dopravy cez bratislavský Starý most do Petržalky.

„Ministerstvo dopravy sa neorientuje len výlučne na eurofondy. Pripravujeme viaceré PPP projekty na cestné, či železničné projekty, ktoré v blízkej budúcnosti predstavíme,“ dodala pre SITA Denisa Žiláková.

Ďalšie rekonštrukcie

Napriek investovaným miliardám z eurofondov, ale aj stovkám miliónov eur z domácich zdrojov v rámci ich spolufinancovania či samostatného financovania iba z národného rozpočtu naďalej nie je dobudovaná základná diaľničná a rýchlostná cestná sieť zo západu na východ alebo z juhu na sever Slovenska.

Po viac ako 30 rokoch samostatnosti a 20 rokoch členstva SR v EÚ na modernizáciu ešte čakajú mnohé ďalšie cesty I. triedy aj dlhodobo zanedbávané mosty. Platí to aj pre časť hlavného domáceho železničného koridoru od Žiliny do Košíc a k hraniciam s Ukrajinou, ako aj južnú železničnú trasu z hlavného mesta na Zvolen a do Košíc.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Denisa Žiláková
Firmy a inštitúcie Európska úniaMDV Ministerstvo dopravy a výstavby SR